سوق دوت كوم في مصر سوق دوت كوم هتتحول لامازون. - حياه نيوز | Haya News سوق دوت كوم في مصر سوق دوت كوم هتتحول لامازون.

سوق دوت كوم في مصر سوق دوت كوم هتتحول لامازون.

 اول امبارح اعلن عمر الصاحي المدير العام لسوق دوت كوم في مصر سوق دوت كوم هتتحول لامازون. 

طبعا ده خبر جميل لينا لاننا هندخل على نفس اللي بيدخل فيه الناس حوالين العالم. وطبعا امازون مش هتيجي بايديه فاضية هيدخل معها مجموعة من الخدمات. لكن لو انت من الناس الفكرين ان كل المنتجات اللي هتكون موجودة في امريكا هتبقى موجودة في مصر. وفي نفس الوقت امازون جو هتبقى موجودة عندنا في العاصمة الادارية الجديدة.

سوق دوت كوم في مصر سوق دوت كوم هتتحول لامازون.


 يبقى انت محتاج تفهم الموضوع من الاول.

 اهلا وسهلا بكم في حكاوي بيزنس. جيف بيزوس لما عمل امازون كان بيفكر في حاجة واحدة بس ان يتوسع باي طريقة ممكنة. بداية من هو كانغال بيبيع كتب بعد كده اسطوانات وبيبيع يعني ميوزك وبعد كده بقى بيبيع كل حاجة موجودة على بتاعه بتاع امازون. لكن بعد فترة ما نقاش في حاجة تانية يبيعها. فقعدوا يفكروا طب نبيع ايه تاني؟ نبيع ايه تاني؟ فلقوا ان هم عندهم سيرفرات مساحتها جدا. ما بيستخدمها في وقت العروض بس. فقالوا طب ما احنا نأجر السيرفرات دي. فسنة الفين اطلقوا الخدمة السحابية بتاعتهم اللي اسمها أوس بعد كده هتلاقيهم كل سنة بيطلقوا حاجة جديدة.

 l مثلا في سنة الفين وستة عملوا حاجة اسمها برايم فيديو.

 شاطيء جدا شاطىء شاطيء في مصر قوي لكن مشهورة حوالين العالم سنة الفين وسبعة اطلقوا حاجة اسمها امازون باي. حاجة تشبه كده فوري. لو انت عندك وحدك ، وتدفع ، وتدفع ، وتدفع ، وتدفع ، وتدفع ، وهذا يعني أن مشروعًا ما ، لكنك تريد أن تفعله السوبر ماركت لكن مفيش فيه اي موظفين مبتدرجش تدفع فيه ولا تقف فيه في طابور بتدخل بس بالابليكيشن تروح تختار من عالرف لما تاخدها من عالرف فيه حساسات كاميرات حاجات شايفاك بكل من كل النواحي فتعرف انك اخدت المنتج ده عالرف فتتضاف عندك في الموبايل لما تيجي تقوم بالدفع ، محاسبينك عليها ، تقوم بإدراجها في طابور وطبعا طفرة كبيرة في طابور وطبعا ...

 الحاجات اللي موجودة عند امازون لكن للاسف هي موجودة في تسعة وعشرين مكان موجود بس في امريكا وفي بريطانيا بس فلسه ما انتشرتش حوالين العالم. من ضمن اللي عملته امازون ابتدت تشتري شركات كتيرة حوالين العالم يهمنا منها شركة سوق دوت كوم اللي كانت موجودة في تلات بلدان بشكل كبير كانت موجودة في الامارات في السعودية مصر لما هي استحوزت عليها سنة الفين وسبعتاشر مليار مليار ابتدتبت تغير الاسامي من سوق دوت ودلوقتي ، ودلوقتي ، ودلوقتي ، ودلوقتي ، ودلوقتي ، ودلوقتي ، ودلوقتي ، ودلوقتي ، نجرب في الامارات ، نشوف الموضوع ماشي بشكل كويس ولا سنة الفين وتسعين حصلت في الامارات سنة الفين وعشرين في السعودية وجه الدور على مصر سنة الفين واحد وعشرين.

 لما سوق دوت كوم هتتحول لامازون كتير من الخدمات اللي احنا قلنا عليها هتبقى موجودة في مصر بشكل اكبر.

 بداية من البرايم فيديو اللي ا اورانج ان هي هتوفرها للناس اللي شغالين معها ست شهور مجانا. فاول خدمة هتدخل مع امازون هي برايم فيديو. تاني حاجة دار عنها لخدمات الدفع الالكتروني اللي قلنا عليها اللي تقدر تحول لاي حد من زميلك هتطبق كمان السنة. طيب اكبر سؤال الناس كلها بتسأله. هل كل الحاجات اللي هتكون موجودة في امريكا هتكون موجودة عندنا هو لا شك ان انت كونك بتدخل على نفس تقدر تدخل نفس معناه ان انت هتبقى عندك لحاجات كتيرة ما كنتش بتيجي قبل كده لكن ده مش معناه ابدا ان كل الحاجات اللي في امريكا هتبقى موجودة عندنا هتلاقي حاجات كتيرة المتجر مش قابل ان يوصلها لمصر ففي مجموعة من الحاجات هتزيد لكن مش بنفس المعدل اللي الناس كلها فاكراه طب امازون هيجي مصر امازون صعب جدا يجي مصر لان هو اصلا حاجة زي ما قلت انا المستقبل قوي لسه هما بيطوها في اماكن محدودة مدخلتش دول كبيرة الصين وزي المانيا فهي لسه شوية عشان خاطر تبقى موجودة برة يعني امريكا وبريطانيا لسة شوية فقدامنا عشان عشان نشوفها عندنا في مصر في تنويه سوق دوت كوم لما اتحولت لامازون السعودية حصل معاها بعض المشاكل خصوصا مع المنافسة القوية اللي حصلت معاها مع نون فهل في وجهة نزرك لما سوق تتحول لامازون في مصر ده هيساعدها وهيخليها اقوى ولا المنافسة اللي موجودة مع وجودة وموجودة مع جديد ، هيخليها ، اضعف زي ما حصل في السعودية ولا هتفضل زي ما هي ريت اسمع رأيكم في الكومنتات تعملوا شير للحل لقة للناس اللي مش فاهمين قوي لة اللي بيحصل على اشوفكم على خير سلام.


إرسال تعليق

أحدث أقدم